تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال نامشروع
انواع طلاق چیست

موسسه حقوقی و داوری بین المللی رویای سبز

نام وکیل :افشین قاسمی پژوهشگر دوره دكترای حقوق خصوصی

تلفن : ۲۸۱۱۱۰۳۶-۰۲۱
ایمیل : info@royayehsabz.com
نشانی : تهران، سعادت آباد،میدان کاج، سرو شرقی، پلاک ۱۳۷، ساختمان رویای سبز

ایا میدانستید در رویای سبز میتوانید به صورت کاملا انلاین و رایگان از بهترین وکلای کیفری از جمله وکیل خیانت در امانت مشاوره بگیرید.

تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال نامشروع چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

تحصیل مال نامشروع فعالیتی مخرب است که می تواند اقتصاد یک کشور را نا بود کند. زمانی که دولت به منظور رونق و شکوفایی اقتصاد کشور و رفاه مردم در برهه های زمانی مختلف تسهیلاتی را در اختیار اشخاص خاصی همچون تجار، صاحبان صنایع و … قرار می دهد تا از طریق آن کالای ضروری را وارد و یا تولید کرده و با قیمتی مناسب در اختیار عموم مردم قرار دهند؛

و شخص تسهیلات گیرنده از موقعیت خود سوء استفاده کند و از تسهیلاتی که برای مصرف خاص در اختیارش قرار گرفته، به شکل دیگری استفاده کند که منجر به کسب سود بیشتری برای او شود، تحصیل مال از طریق نامشروع صورت گرفته است. همچون زمانی که ارز دولتی را بجای واردات دارو در بازار آزاد می فروشند و یا داروی وارداتی را به قیمت ارز آزاد در اختیار عموم مردم قرار می دهند. و از این طریق به عموم مردم لطمه زده و برای خویش سود اندوزی می کنند.

جرم تحصیل مال نامشروع چیست و شامل چه مواردی می شود؟

تحصیل مال نامشروع شامل: سوءاستفاده و یا خرید و فروش امتیاز تجارت، تقلب در توزیع کالاهای خاص که تابع ظوابط معین است. و همچنین تحصیل مال از راه‎های نامشروع می باشد. جرم تحصیل مال نامشروع آنی است و به محض آگاهی از وقوع جرم قابل پیگیری و مجازات می باشد.

مطابق با ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری “هر شخصی که به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص، به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می گردد نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفا موافقت اصولی گفته می شود، در معرض خرید و فروش قرار دهد و یا از آن سوءاستفاده نماید و یا در توزیع کالاهائی که مقرر بوده طبق ضوابطی توزیع نماید، مرتکب تقلب شود و یا بطور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال بدست آمده محکوم خواهد شد”.

اشخاصی که به صورت غیر مستقیم در جریان تحصیل مال نامشروع با هر قصد و نیتی همراهی داشته اند به عنوان معاون مجرم شناخته شده و معاونت در تحصیل مال نامشروع جرم محسوب می شود که مجازات تعزیری آن یک یا دو درجه از مجازات شخص اصلی مرتکب جرم پایین تر است و مجازات درجه ۷ و ۸ خواهد داشت. یعنی حبس، جزای نقدی، شلاق و محرومیت از حقوق اجتماعی.

تحصیل مال نامشروع - بهترین وکیل نهران

ایا میدانستید در رویای سبز میتوانید به صورت کاملا انلاین و رایگان از بهترین وکلای کیفری از جمله وکیل رشوه مشاوره بگیرید.

آیا تحصیل مال نامشروع همان کلاهبرداری است؟

هرچند تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری هردو مصداق سوء استفاده است و جرم محسوب می شوند؛ اما دارای تفاوت هستند و نباید با یکدیگر خلط شوند.

در کلاهبرداری شخص کلاهبردار با توسل به وسایل و عملیات متقلبانه، شخص یا اشخاصی را به منظور بردن مال او فریب می دهد. همچون اشخاصی که شرکتی صوری با آرم و علائم غیر واقعی تشکیل می دهند، بی آنکه پشتوانه‎ای در دنیای واقعی داشته باشد و از این طریق به عنوان شرکت رسمی، به فروش سهام و یا تجارت می پردازند.

مطابق با ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری، شخص کلاهبردار علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از دو تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جـزای نقدی معادل مالــی که اخــذ کــرده است محکــوم می شود.

اما در تحصیل مال نامشروع شخص تمام امتیازات و شرایط انجام یک فعالیت قانونی را با یارانه دولت دارد، اما از موقعیت خود سوء‎استفاده کرده و به اقتصاد جامعه لطمه وارد می کند. و با او مطابق با ماده دو قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری رفتار می شود.

ایا میدانستید در رویای سبز میتوانید به صورت کاملا انلاین و رایگان از بهترین وکلای کیفری از جمله وکیل مواد مخدر مشاوره بگیرید.

روند شکایت از مرتکب جرم تحصیل مال نامشروع چگونه است؟

در صورت مواجهه با این اشخاص و یا آگاهی از ارتکاب تحصیل مال نامشروع، می باید به وکیل دادگستری متخصص و سپس به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود تا ادله و مدارکی را که در خصوص تحصیل مال نامشروع در اختیار دارید به همراه شکوائیه در اختیار مقامات قضایی قرار گیرد.

با تحویل مدارک و در جریان قرار گرفتن دادسرای محل وقوع جرم، بازپرس به بررسی دقیق مدارک و شواهد می پردازد و با انجام تحقیقات میزان درستی ادله ارائه شده را می سنجد. در صورت اثبات ادله  با صدور کیفرخواست توسط دادستان پرونده به دادگاه صالح به رسیدگی ارجاع داده می شود. در غیر این صورت حکم به منع پیگرد صادر می شود.

آنچه از طریق جرم تحصیل مال نامشروع بدست آید، چه تکلیفی دارد؟

مطابق با قانون تمام اموالی که از طریق تحصیل مال نامشروع بدست آمده، در صورت موجود بودن، عیناً بازگردانده می شود. در صورتیکه به هر دلیل آن مال در دسترس نباشد، مجرم مکلف است مثل و یا معادل ارزش آن را به همراه خسارات وارد شده بازگرداند.
آنچه باید در رابطه با جرم تحصیل مال نامشروع بدانیم:

1. این جرم تنها مختص اشخاص دولتی نیست. و قانون تفاوتی برای شخص مجرم دولتی، رسمی و یا عادی قائل نمی شود.
2. هر آنچه به صورت غیر قانونی و نامشروع تحصیل شود، جرم تحصیل مال نامشروع لحاظ می شود و این مال به وسیله مشخصی اختصاص نمی یابد و می تواند شامل اموال منقول و غیر منقول شود.
3. تحصیل مال از طریق نامشروع از جمله جرایم مقید به نتیجه است و می بایست تحصیل مال صورت گیرد تا جرم محقق شود.
4. در صورتیکه مامورین دولتی مرتکب جرم تحصیل مال نامشروع شوند، تا زمان صدور کیفر خواست از شغل خود معلق می شوند.

کیفری بودن پرونده های مربوط به تحصیل مال نامشروع، هر یک از طرفین دعوا را ملزم می کند وکیلی اتخاذ کنند. در صورتیکه هر یک از طرفین نتوانند از حق خود دفاع کنند، حقشان تضییع شده و متهمان با توجه به میزان تحصیل مال نامشروع ممکن است به حبس ابد نیز محکوم شوند.

با توجه به حساسیت جرم تحصیل مال از طریق نامشروع حضور یک وکیل خوب و با تجربه و خبره در در روند قضایی دعاوی مربوطه تاثیر بسزایی دارد. تیم حقوقی رویای سبز با سال ها تجربه و مطالعه پرونده های مربوط به تحصیل مال نامشروع، اختلاس و کلاهبرداری و اشراف بر قوانین مربوط به این جرایم در کنار شما از مشاوره و بررسی تا بسته شدن پرونده خواهند بود. با همراهی مشاوران و یک وکیل خوب از موسسه رویای سبز در کوتاه ترین زمان ممکن و حداقل هزینه، پرونده های قضایی مالی خود را به نتیجه دلخواه برسانید.

بهترین وکیل سعادت آباد

به پایان رسید این دفتر وکالت همچنان باقیست……..

سخن پایانی ما با شما هموطنان عزیزمان این است که ما هرچه در توانمان درباره وکیل خیانت در امانت بود در اختیار شما گذاشتیم،از این رو اگر به هردلیلی نیازمند اطلاعات بیشتری در خصوص وکیل خیانت در امانت هستید، میتوانید به صورت انلاین و چت با ما درارتباط باشید و یا از وکیل انلاین مجموعه رویای سبز مشاوره بگیرید و یا به نسبت به ملاقات حضوری با بهترین وکلای پایه یک دادگستری از جمله وکیل کیفری اقدام کنید.

برای مشاوره آماده هستیم

تلفن: 02128111036(سی خط)

09125693165 :ثبت شرکت و ثبت برند

09123477806 :خدمات حقوقی داوری، کیفری

پست الکترونیکی : info@royayehsabz.com

نشانی : تهران، سعادت آباد،میدان

کاج، سرو شرقی، پلاک ۱۳۷، ساختمان رویای سبز

خدمات حقوقی

مشاوره حقوقی تلفنی - دکتر افشین قاسمی
همین حالا برندتو ثبت کن
افشین قاسمی وکیل پایه یک دادگستری و داور بین المللی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]