رابطه حقوق با اخلاق و مذهب

رابطه حقوق با اخلاق و مذهب

پیشنهاد سبز

هدف رویای سبز چیزی جز ارامش شما نیست.از این رو میتوانید تمامی سوالات حقوقی،کیفری و …. را از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در زمینه های وکیل حقوقی،وکیل خانواده،وکیل کیفری،وکیل جرایم رایانه ای،وکیل ملکی،وکیل وصول مطالبات،وکیل بین المللی، در میان بگذارید.

نکته:این مشاوره به صورت کاملا انلاین و رایگان صورت میگیرد.

انواع طلاق چیست

موسسه حقوقی و داوری بین المللی رویای سبز

نام وکیل : دکتر افشین قاسمی
تلفن : ۲۸۱۱۱۰۳۶-۰۲۱
ایمیل : info@royayehsabz.com
نشانی : تهران، سعادت آباد،میدان کاج، سرو شرقی، پلاک ۱۳۷، ساختمان رویای سبز

رابطه حقوق با اخلاق و مذهب چیست ؟

اخلاق مجموعه قواعدي است كه رعايت آنها براي نيكوكاري و رسيدن به كمال لازم است و قواعد اخلاقي با قواعد حقوقي ارتباطات و تفاوتهايي دارد.

الف) ارتباط حقوق و اخلاق

بسياري از قواعد حقوقي ، از قواعد اخلاق نشأت مي گيرند و مي توان گفت مبناي بسياري از قواعد حقوقي، قواعد علم اخلاق است؛ لزوم وفاي به عهد و زشتي ضرر زدن به ديگران و حرمت تصرف غيرمجاز مال غير كه در اخلاق مورد تأكيد قرار مي گيرند، زاينده تعداد زيادي قاعده حقوقي هستند.

ب) تفاوت حقوق و اخلاق

با وجود ارتباطاتي كه بين اين دو وجود دارد نبايد تصور كرد كه حقوق و اخلاق يكي هستند بلكه تفاوتهاي كلي دارند كه در سه حوزه مي¬توان مورد توجه قرار داد:
1- تفاوت هدفها: هدف از علم اخلاق تهذيب نفس و پاكي فرد و ايجاد جامعه فاضله است، اما هدف حقوق، حفظ صلح و امنيت و نظم عمومي و اجراي عدالت است .
2- تفاوت قلمرو: برخي امور در اخلاق حكم دارد مانند دروغگويي ناپسند است اما در حقوق حكمي ندارد، مثلاً صرف دروغ در حقوق ممنوع نيست مگر اين كه داراي شرايط خاصي باشد و عنوان خاصي پيدا كند، بعلاوه برخي امور در علم اخلاق حكمي ندارد مانند برخي تشريفات سازمانهاي اجراي، لكن در حقوق به رسميت شناخته شده است.
3- تفاوت ضمان اجراها: ضمانت اجراي قواعد اخلاقي، سرزنش ديگران و عذاب وجدان است كه با ضمانت اجراهاي حقوق كه مجازات، بطلان عمل حقوقي، مسئوليت مدني و … مي باشد، متفاوت است.

رابطه حقوق با اخلاق و مذهب

رابطه حقوق و مذهب

بسياري از قواعد حقوقي از مذهب سرچشمه گرفته است و در هيچ كشوري نيست كه قواعد حقوقي ناشي از مذهب وجود نداشته باشد اما بسته به درجه دينداري دولتها ميزان قواعد ناشي از مذهب متفاوت است. با وجود اين رابطه تفاوتهايي نيز ديده مي شود:

1- منشأ قواعد مذهبي احكام الهي است ولي منشأ قواعد حقوق اراده قانونگذار است .
2- قواعد حقوقي از عقل ناقص بشري سرچشمه مي گيرد لذا متغير است و دستخوش تغيير و تحول است اما قواعد مذهبي ماناتر و ثابت تر است.

مهمترین حوزه ريشه‌يابی حقوق، قلمرو دينی آن است، و همینطور مذهب يكی از ویژه ترین ارکان های پایه ای حقوق است

قانون مجازات اسلامی

عطف به نامه شماره 152433/38648 مورخ 20/9/1386 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون مجازات اسلامی مصوب جلسه مورخ 1/2/1392 کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی که با عنوان لایحه یک فوریتی مجازات اسلامی (کلیات، حدود، قصاص و دیات) به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 25/9/1388 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می گردد.

ماده 2-هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود.

فصل دوم ـ قلمرو اجرای قوانین جزایی در مکان
ماده 3- قوانین جزایی ایران درباره کلیه اشخاصی که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال می شود مگر آنکه به موجب قانون ترتیب دیگری مقررشده باشد.

موسسه حقوقی و داوری بین المللی رویای سبز

موسسه حقوقی و داوری بین المللی رویای سبز افتخار این را دارد تا با بهترین و اگاه ترین وکلای پایه یک دادگستری اماده خدمت رسانی به شما عزیزان در تمامی دعاوی حقوقی،دعاوی کیفری و دعاوی خانوادگی باشد.از طرفی شما میتوانید به صورت تلفنی نیز با وکلای ما مشاوره بگیرید.

برای مشاوره آماده هستیم

تلفن: 02128111036(سی خط)

09125693165 :ثبت شرکت و ثبت برند

09123477806 :خدمات حقوقی داوری، کیفری

پست الکترونیکی : info@royayehsabz.com

نشانی : تهران، سعادت آباد،میدان

کاج، سرو شرقی، پلاک ۱۳۷، ساختمان رویای سبز

خدمات حقوقی

مشاوره حقوقی تلفنی - دکتر افشین قاسمی
همین حالا برندتو ثبت کن
افشین قاسمی وکیل پایه یک دادگستری و داور بین المللی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]